
THE EFFECT OF THE
BROADCASTING POLICIES OF

TURKISH TV CHANNELS TO
THEIR NEWS CREATIVE

PRESENTATIONS
(CASE OF TRT 1 - KANAL D -

ULUSAL KANAL)

Assist. Prof. Dr. Nesrin Tan Akbulut
Galatasaray University, 
Communication Faculty,  

Cinema-Tv Department, Turkey. 

Assist. Prof. Dr. Elif Eda Balkafl 
Kocaeli University, 

Communication Faculty, 
Head of Advertising Dept, Turkey.

ebalkas@yahoo.com

Introduction
Developments in media technology, an increase in
varieties of mass media communication tools, visual
property of the television, political, effects of social
and economic developments on the reader and
spectator tendencies, conditions of the various
periods and countries started to give different tasks
such as; education, entertainment and guidance, to
the media. But attribution of these tasks to the media
has never changed the fact that the main function of
the media is providing news and information to the
human beings for all periods of time for which they
seek and need.

Most known definition of television news making is
“the impartial and quick exposition of the actual
events by sound and images without making any
comments. “

In television broadcasting, an ‘event’ becomes news
instantly as the image and sound are transmitted together
to the studio by use of satellites. Since timeliness is in the
nature of the news making, this property is exactly
satisfied within the television news making.

In all over the world as well as in our country,
television is the main news resource which is
preferred by the public. Television determines the
agenda, changes the perception of the events,
guides to the reactions to be showed and the
precautions to be taken by the community.

Economic, political and social structures of the public
have great effects on the broadcasting policy. When
there are some cases, that will affect the existence of
the media concerning the production relationships of
the media such as war, strikes of workers, and
government, it may be impossible for the media to
stay impartial. The television channels that do not
clearly state the side which they are in favor of use
different methods to influence the spectators. By
decreasing the influence of the news by making them
magazine news, by ruining the integrity of the
meanings, by not using the flash-backs and by
presenting the life as previews, television channels
give shape to the public opinion. TV’s property of
being a communication tool serves to such way of
broadcasting. As an example television’s speed and
temporariness are properties of this tool. Spectators
do not go back and read the message in the
newspaper once again. But instead of compensation
of this natural behavior of the human beings getting
benefits from this and causing the community to
forget the message is not a good intention.
Undoubtedly, news and reality are not the identical
things. The function of news is to attract attention to
an incident but the function of the reality is to make
the secret facts come to light. This is how reality
establishes relationships among these facts and
composes a picture of truth in which the community
may go into an action. Media consequently TV shall
provide the genuine and right information. (Irvan
2003:59)

This study is composed of the analysis of the
newscasts broadcasted on 8th of May 2003 on
National Channel, Channel D and TRT 1 (Turkish
Radio and Televisions). The various ways of
presentations of the TV channels for the same news
topics are analyzed and their political approaches in
forming an agenda are studied.



The Common News Broadcasted on the News
Bulletins on 8 May 2003.

The News
The echo of the words belonging to assistant of the
minister of defence of the U.S.A Wolfovitz who
declared that Turkey should admit making a mistake
on the permit during the war and Perle who
participated in the ‹stanbul forum meeting as the
speaker and uttered an alike speech…

The National Channel 
As the fist news the words of Perle who made an
alike speech as Wolfovitz were used in relation to the
explanations of Wolfovitz. The news coming after this
was all related with the echoes. The explanations of
‹P, ‹stanbul University Rectorate, The Chief of
T.B.M.M Foreign Relations Committee and Of the
General Staff were given importance. Also there
were comments in an internet site belonging to an
idea company related to the CIA. And Abdullah Gül’s
comments on the subject are shown to be erratic.
The first eight news is related to this. The news is
reported through the media speeches, questions of
the reporters to the people in question, and through
the presentations of the newspapers and internet
sites. The pictures are the pictures of the commenter
people or foundations. The anchorman and the upper
sound give information about Richard Peel during the
news. (Who is regarded as the prince of darkness,
the chief of CIA Turkey Representation, the notion
father of the green belt project, the name in the
background of the 12 September military coup)?

Channel D
It was given as the first news. After the explanation,
the disagreements in the America Government on
this subject were represented as subsidiary news.
The first two news is related to the subject. The
presentation of the first news likes that of the National
Channel rhetorically. “The prince of darkness, former
CIA expert Pele also agreed the explanations on
‘Turkey made a mistake’ ”. But there differences in
the pictures in the later news. The upper sound
asserted that the aim of the U.S.A was
misunderstood, that its aim was not to threat Turkey,
and that its aim was to enable Turkey to have right

judgements about Suriye and ‹ran. By the way the
pictures represented are pictures of the demolition of
the statue of Saddam and of the Iranian children
shouting “Cheers Bush”. And the second news is
about Powell who says that he thinks in a different
way from Wolfovitz and Perle. The responses given
to “our friendship with Turkey will go on” are given in
the seventh news. One of these responses is that of
Tayyip Erdo¤an who says “Turkey hasn’t made a
mistake” and that of another AKP representative who
says “Turkey should accept making a mistake”.  The
sixth message is the earthquake message of Bush to
Sezer who says “the U.S.A is both angry with us but
it also goes on its friendship with us”. And in this
message the subtitle “A confidence from Bush to
Sezer: the land integrity of ‹ran will be protected” is
also given. The upper sound reports the explanations
of another authority who says “The U.S.A will not
support the Kurdish State”. There is the picture of the
children shouting “Cheers Bush” in the background
again. The total time given to this subject is 11.5
minutes.

TRT 1
It is given as the fourth news. But in contrast to the
first two channels, Perle’s speech is only partially
given: instead of giving the parts “Turkey shouldn’t be
close to Suriye and ‹ran, because these two
countries are terrorist countries and the countries
helping these ones also help terrorism”. It gives “we
should accept the decision of the Turkish democracy
and the Turkish-American relationship are not so
much different.” After this, the responses to the
words of Wolfovitz are reported. The words of second
chief staff “the explanations are unhealthy” and Gül’s
words which support him are given importance. Total
limit is 6 minutes. The pictures also include the
pictures of the reports and the war scenes.

The News
The words of Ahmet Necdet Sezer who made a
speech in the ‹stanbul-Forum.

The National Channel 
It was given as the sixth news. It lasts in 3.5 minutes.
The speaker makes a summary of the news. He
focuses on the words of the President “Next year



Turkey will write a story of success”. After the scenes
of forum, some scenes about the Sezer’s speech are
reported while some part of Sezer’s speech is
reported as it is. In between the speeches the words
“Turkey can’t give up Atatürk principles” is given as
the subtitle.

Channel D
This news was not given any place.

TRT 1
It was given as the second news. It lasts in 2 minutes.
The speaker announces that the ‹stanbul-Forum has
been started and the pictures of the forum are
screened. Firstly, the general pictures of forum and
then the scenes of Sezer’s speech are reported.

In the same time, some part of the Sezer’s speech is
summarized while some scenes about Sezer’s
speech are reported as it is. In between the speeches
the words “the prevention of the unlawfulness should
have given precedence” is given as the subtitle. Also,
the scenes of earthquake are reported while some
part of the Sezer’s speech about Bingöl earthquake
is reported. The part which was given as the subtitle
on the National Channel is reported in summarized
speech of the upper sound. 

The News
The decision of the Law Court of Constitution which
suggests that the compulsory age limit of the
retirement should reduce 65 to 61 and the details
about the new application.

The National Channel 
It was given as the nineteenth news. It lasts in 2
minutes. The anchorman summarizes the news.
Later, the pictures of High Law Court are reported.
The expression “The activity of being staffed of AKP
was blown” is used in rhetorically different from TRT.
The upper sound also tells the process and gives
information about law.

Channel D
It was given as the eleventh news. It lasts in 2
minutes. The anchorman makes it clear that the age
limit of the retirement has been changed as 65. The

pictures of the union activities take a part between
the other pictures. The words “The retirement at the
age of 61 was stopped” is given as the subtitle. The
upper sound also summarizes the speech of the
president of the Law Court. In the same time, the
speech belonging to the president of the Law Court
Haflim K›l›nç is reported.

TRT 1
It was given as the first news. It lasts in12 minutes.
The news started with the speech of the anchorman
on this subject. After this, the scenes of Haflim
K›l›nç’s speech are reported as it is. The first subtitle:
“The retirement at the age of 61 was stopped”. After
the subtitle, the speaker continues his speech and
summarizes the evaluations of the government and
the opposition. These evaluations are reported
together with the scenes and the explanations of the
upper sound. The second subtitle: “Baykal: It was a
wrong and an unjust application”. The third subtitle: -
------------------------------------

The speaker is screened again. The plan was
changed. He summarizes the process. Just after this,
the development is reported date to date on the
inactive scene of assembly. Later, the scenes of law
court and the scenes of civil servants are reported.
The feature report with the minister of council of the
state Nuri Alkan is reported. The fourth subtitle:
“Alan: People who charges against could benefit from
the decision”. After the feature report, the broadcast
continues at studio again. The anchorman makes a
phone call with the university teacher of Bilgi
University Y›ld›zhan Yayla who is also the
Management Jurist. On the left top side of the
screen, there is a phrase of live broadcast.

The screen is separated into two parts, on the one
part the picture of the speaker and the picture of the
news are reported one by one, while on the other part
the graphics are reported. The words “The
compulsory retirement was stopped-what will happen
to then?” is given as the subtitle while the scene of
phone call is reported.

The News
The explanations belonging to the assistant of the



first minister of IMF E. Krueger who made his speech
during his visit to Turkey.

The National Channel 
This news was not given any place.

Channel D
It was given as the ninth news. It lasts in 2 minutes.
The anchorman summarizes the explanation of
Kruger. After this, the pictures of the meeting are
reported between in the other pictures. The words
“Turkey lived crisis because of the sunken bank” are
given as the subtitle. Some part of the speech is
reported by the upper sound, while another part of
the speech is translated by interpreter. The words of
the development and the arrangement in Turkey are
emphasized.

TRT 1
It was given as the eighth news. It lasts in 2 minutes.
The anchorman summarizes the news saying “IMF is
hopeful about relationship with Turkey” and starts the
news. The explanations of Krueger are reported
together with the scenes of speech and the summary
of the upper sound. After this, the scene of Tayyip
Erdo¤an is reported. The word of Tayyip Erdo¤an
who evaluates the explanations of Krueger,       “IMF
is pleased” is given as the subtitle.

The News
The re-opening of the Baghdad Embassy.

The National Channel 
It was given as the ninth news. It lasts in a minute.
The speaker summarizes the news. Up to the
general scenes of the Embassy and Baghdad, the
upper sound reports the last events. The words “The
Baghdad Ambassador of Turkey returned his duty” is
given as the subtitle.

Channel D
This news was not given any place.

TRT 1
It was given as the fifth news. And it lasts in 5
minutes. In the first part of the news, the summary of
the event and the scenes of Baghdad are reported

with the subtitle “The Ambassador Paksüt started
out”. After this, the feature of Abdullah Gül is given
importance. The words of Gül “The disapproval of
U.S.A isn’t in question” are given as the subtitle. In
the second part of the news, the broadcast continues
at studio and the correspondent of Baghdad is
reported together with the words “The new period in
Iraq”.

The new developments about both opening of the
embassy and the war are informed in the phone call
lasts in 3 minutes. By the time, the map of Iraq and
the general scenes of Iraq are reported on the
background.

The News
The meeting of the project of the business law and
the reactions.

The National Channel 
12. 13. 14.,16.,17. News is related to this subject. It
lasts in 12 minutes. The first news is reported with the
words “The law of slavery in T.B.M.M”. It is
expressed that the speeches of CHP against to the
opposition doesn’t work. The other news is related to
the activity of worker. The protestation of the unions
connected with Türk-‹fl and Disk is reported with the
scenes. The speeches of the manager of the
‹st.Union Association are reported together with the
summary of the upper sound. The walking of the
protestation is reported with the words “ Tekel
couldn’t be personalized”. After this, the meeting of
the worker-health and the work-guarantee which
were arranged by the minister of work is reported.
People who protest the speech of Murat Bafleskio¤lu
and people who leave the conference hall during the
speech of the minister of the worker union are given
importance. Up to the scenes, the events are
summarized by the upper sound. In the meantime,
the words “we don’t want the law of slavery” is
reported continuously. And the words “the workers
protested the minister at the ministry of the work” is
given as the subtitle. The last news is related to the
invitation of Belediye-‹fl and the action of Türk-‹fl,
Hak-‹fl and Disk. The explanations of the minister of
Belediye-‹fl, Nihat Yurdak›n, are reported with the
subtitles and with the scenes. 



Channel D
This news was not given any place.

TRT 1
9. and 10. News is related to this subject. It lasts in 6
minutes. The meetings which are related to the work
law are summarized by the anchorman. The words
“the meetings of the project of the business law” and
“the assembly have been carried on the works of
public committee” are given as the subtitle. The
screen separated into two parts, and the one shows
T.B.M.M and the other one shows the correspondent
of the assembly.  The scene of the assembly is
reported on the background. The developments and
the contents of the plan are reported by the
anchorman. At the tenth news, the reactions of the
unions are reported. The speaker summarizes the
reactions of the ministers of Hak-‹fl, Disk and Kesk.
The words “the reactions of the unions has been
carrying on” is given as the subtitle. The protestations
of the workers aren’t reported.

Effects of Political Approaches of the News Channels
on the News.
It is clear that there are obvious differences among
the presentations of the news on TRT 1, Channel D
and the National Channel. Before mentioning the
basic differences, it is important to discuss the
differences at presenting the common news topics by
use of remarkable examples. First of these is the one
concerning R. Perle. This subject which was
mentioned in the previous title was presented under
eight different titles, for half an hour on National
Channel, for eleven and half minutes on Channel D
and finally for six minutes on TRT 1. At the beginning
the text on Channel D and National Channel were
close but by using different pictures and the subtitles
they were reaching to the contrary conclusions. While
Channel D was televising the pictures in which the
statue of Saddam was being pulled down and Iraqi
children were yelling “God Bless Bush”, National
Channel was televising the general pictures from war
and people. National Channel was abundantly
making references to Wolfivitz’s statement that was
interpreted as a threat. At the same time the channel
was giving place to its comments which were
emphasizing its interpretations for Wolfivitz’s

statement and relating these interpretations to the
Perle’s statement. Avoiding showing that USA and
Republic of Turkey are opposed to each other,
Channel D was reflecting the Perle’s statement as if
it was his personal opinion and telling that Powell did
not agree with Perle. TRT 1 is the one which had a
presentation attracting the most attention. In
opposition to the first two channels, just a piece of
Perle’s statement was given place in the news
bulletin. TRT stated “Turkey and USA relationships
do not decompose greatly.” but did not intentionally
state “Turkey shall not become a closer friend of
Syria and Iran, both of which are terrorist countries.
Whoever helps these countries supports the
terrorism as well.” After comparison of the
presentations, it becomes obvious that TRT formed
the news on the parallel of its own truth.

Other news containing important differences is about
negotiations on Labor Act and the reactions of the
workers. National Channel’s presentation was
consisting of the social acts related to this topic.
Channel D which slightly separates social news from
magazine ones did not even mentioned the subject.
TRT did not talk about the protests of the workers.
National Channel without any attempt to secrecy,
expressed that it was on the side of workers by
bringing the slogans of the workers on the screen.

Different News and Different ways of Presentations.
Channel D is separated from the other two channels
clearly with its approach to social and magazine
news. TRT’s last news topic in the bulletin about an
elephant escaped and walked on the streets hardly
gets closer to Channel D’s this kind of news. There is
no magazine news or magazine news like social
news taking place on National Channel. Channel D’s
“High school girl students fought with each other
during a sporting event.”, “Greeks coveted to our
ancient sport.”, “This summer, purses with beads are
fashionable.”, “Ebru Simsek devoted herself to her
job.”, “Hulya Avsar became the brand of an
airplane.”, “Manisa mental hospital patients had a
picnic.”, “The ones who had roosters fight were put
under arrest with their roosters.”, “The water buffalo
that escaped from a slaughter house caused its
owner to live difficult moments.”, “Beckham upset a



fanatic girl who had a tattoo with letter ‘h’.” kind of
news took total of 35,5 minutes which is more than
half of the total duration of the entire newscast.

National Channel spared 47,5 minutes for social
news consisting of politics and workers’ acts.  It
preferred televising different contents during the
newscast. While TRT spared 35 minutes for politics
which is eight out of fourteen news topics, it preferred
to present the political news in detail including the
telephone interviews.

We can confidently claim that Channel D prefers
entertaining the community instead of providing news
to the spectators. In the previous examples to the
political news, more time was being spared for the
statements of the US authorities than for the
statements of the Turkish authorities during the
audiovisual broadcast. Under the same news topic,
condemnations of five Turkish citizens to Perle’s
statement were given place on the National Channel.
On Channel D there were comments on USA’s
intentions without clarifying the source of the
statement “some authorities said that USA’s intention
was not to threat and USA would not support a
Kurdish Government in North Iraq.” Besides, it
supports the USA with the television pictures.
Regarding to both of the news topics on TRT 1, the
channel catches the eyes that some facts were not
presented. Again regarding to the first news topic on
TRT 1, it televised the comments of Abdullah Gul and
Yasar Buyukanit on Wolfivitz’s statement, but did not
show one fact seen on the National Channel. This
fact is: Gul had some positive evaluations on
Wolfivitz’s statement the day before. After General
staff second president Yasar Buyukanit had negative
evaluations on Wolfivitz’s statement, on the next day.
Gul explained that he was agreeing to Buyukanit’s
explanations. TRT only presented the statements
that Gul was supporting with.

National Channel showed that it was against the
politics of the USA and it was at the side of workers
by choosing specific words and subtitles in its
presentations.

To mention the effects of different presentations on
forming an agenda, it will be enough to put ourselves
in the state of a person who watched one channel
and could not have an opportunity to compare it with
the other channels. 

If we watched the National Channel, Perle’s
statements and worker acts would be our agenda.
The opinion that USA was threatening Turkey would
be influential on us. 

If Channel D was watched, Perle’s statements were
emphasized but the words would not stay in mind
long enough that the agenda could have been
determined. Magazine news which are being
presented interestingly and are taking serious part in
the news bulletin, also determines the agenda. In
addition, worker acts were not mentioned within the
bulletin.

For the one who watched TRT 1, the news on halting
the implementation of setting retirement age of 61 for
the government officials would stay longer in his
mind. Since the news about an elephant that
escaped and caused panic on the streets was
presented as the last news topic in the bulletin, it
keeps our mind busy more than enough and
influences the spectators as “escape from reality”.

Conclusion
As seen on all three channels they present the
events and the existing world in the ways they want
to show. If we look at the studied three channels’
structures;

National Channel is a corporation based on
partnership of the public with small shares and it has
hundreds of shareholders. Other media channels’
hiding the facts from the community and their being
the part of the media monopoly, is the reason for
foundation of this channel. It clearly states that it is on
the public’s side and it is watching for public’s
benefits.

Channel D is a part of Aydin Dogan company group.



TRT 1 is a government owned television channel,
and funded by the government.

Broadcast understanding is not public care
broadcasting but public broadcasting. Government
guided broadcasting strategy is accepted. Protocol
based, Ankara centralist news casting is permanent
at TRT. News about the president of the Republic of
Turkey takes the lead and prime minister related
news takes the second place and the hierarchy goes
on. Television cameras and projectors are not being
turned to the Turkish society.

As clarified all three channels present the events and
the existing world in the ways they want to show. By
editing the existing facts with different proportions
and even by ruining them, they are trying to form our
consciousness parallel to their wills.

In the privately owned channels managers are not in
the service of the special area that is their own ethics
but in the service of the bosses. Managers are the
ones doing donkeyworks for their bosses. Impartiality
and objectivity of the media are affected from the
structure of the actual media. Leakage of different
statements into the news, dominant statements’
coming to fore in the arrangement of the news and
creation of the text using these statements, ways of
gathering information and the language that is used,
make it difficult for the news to be objective and
impartial. In the Turkish media that is becoming a
monopoly, the television channels, owned by the
capital groups, are act in parallel to their groups’ self-
interests. On the other, side they are taking opposite
side to the people, organizations or the applications
who or which are going against the benefits of their
own group and they are also being seen to be partial
in their news. 

This situation is arisen from the unhealthy
configuration of the media, professional and ethical
point of view no supervision mechanism being
established within the media, and from the national
legal structure that could not have been formed.
Media is surviving in bank-newspaper-radio-TV-
company resultant in Turkey. The only channel
started out with public service understanding is the

TRT which is carrying on its broadcasting under the
guidance of the government. As long as the media’s
current state of monopoly continues, there is never
going to be impartial broadcasting on Turkish
televisions. Media bosses are going to continue
guiding the community in parallel to their self-
interests by being dominant on public’s cultural,
political senses and thoughts. In return for insisting
their desires on the society political authority is going
to encourage and protect the media monopolies.
(Alemdar, 1999:169-1970) 

Refences
ALEMDAR Korkmaz, 1999 Medya Gücü ve
Demokratik Kurumlar; Afa Yay›nlar›; Haber, Medya,
Gazetecilik, Yay›nc›l›k, Bas›m Yay›n; ‹stanbul (S.
169-170) 

‹RVAN,Süleyman ve Rag›p Duran ve Fikret ‹lkiz,
2003 Medya, Etik ve Hukuk, IPS ‹letiflim Vakf›
Yay›nlar›, ‹stanbul (S.59)


